Parempaa suorituskykyä oikeilla ruokavalinnoilla

Yksi pohjoismaisen ruokavalion kivijalkoja on kaura, jonka terveysvaikutukset ovat jääneet monelle hämärän peittoon. Kauraa voi pitää hyvällä syyllä varsinaisena ”älyruokana”.

Euroopan ruokaturvallisuusvirasto (EFSA) sai kuluvana syksynä valmiiksi terveysväitteiden arviointityönsä, josta kaura selviytyi voittajana. EFSA on puoltanut kauralle kolmea terveysvaikutusta, jotka liittyvät veren kolesterolipitoisuuteen, veren glukoositasapainon hallintaan ja suoliston hyvinvointiin.

- ”Älyruuaksi” voisi kutsua ruokia, jotka auttavat keskittymiskyvyn ja vireystason ylläpitämisessä. Näitä ominaisuuksia on muun muassa kaurassa, sanoo HUS:n ravitsemusterapeutti Annukka Ruska.

Jo aiemmin on todettu, että kauran liukoinen kuitu beeta-glukaani auttaa hallitsemaan veren kolesterolia osana terveellistä ruokavaliota (USA:n terveysviranomainen FDA, 1997). EFSA hyväksyi vuonna 2009 väittämän, että säännöllinen beeta-glukaanin saanti edesauttaa normaalin veren kolesterolitason ylläpitämisessä.

- Kohonnut kolesteroli ei välttämättä ole pelkästään iäkkäämpien ihmisten huoli. Myös nuorempien kannattaa seurata kolesteroliarvojaan. Korkea kolesteroli on riskitekijä sydän- ja verisuonisairauksiin, muistuttaa Annukka Ruska.

EFSA:n tuoreen väittämän mukaan kaura auttaa myös tasaamaan aterian jälkeistä veren glukoosi-tasapainoa. -Kauran kuidut auttavat pitämään verensokerin tasaisena. Tasaisella verensokerilla on yhteys vireystasoon, kertoo Ruska. Kaurassa on myös runsaasti hyvälaatuisia öljyjä ja sen proteiinipitoisuus on hivenen muita viljoja korkeampi.

Tenttien puristuksessa voi myös vatsa olla koetuksella. EFSA:n hyväksymässä väittämässä vahvistetaan, että kuitupitoiset kauratuotteet auttavat suoliston hyvinvoinnin ylläpitämisessä. Hyvin toimiva ruoansulatus ylläpitää terveyttä ja ehkäisee suolistosairauksia.

- On myös hyvä muistaa, että kauran kuidut auttavat kylläisyyden tunteen säilymisessä, sanoo Ruska. Pidempään säilyvä kylläisyyden tunne vähentää ylimääräisten makupalojen tarvetta ja auttaa painonhallinnassa.

Superruokaa, joka sopii opiskelijan kukkarolle

Helsingin yliopiston ylioppilaskunnan (HYY) omistama UniCafe tarjoaa 31.10. – 4.11.2011 yhdeksässätoista lounasravintolassaan ruokalajeja, joissa kaura on keskeisenä raaka-aineena. UniCafen Kauraviikolla pääsee maistelemaan ruokia joissa on käytetty kauravalmisteita, mm. kaurakermaa, -pastaa, -suurimoita ja -hiutaleita.

- Kauravalmisteiden käyttö ruoanvalmistuksessa oli helppoa ja yksinkertaista. Kauran ansiosta ruoista tuli myös ravintorikkaampia ja maultaan pehmeämpiä, kertoo UniCafen tuotekehityskokki Rebekka Jyränen-Partanen.

Kaura taipuukin monenlaiseen ruoanlaittoon. Kauraviikolla UniCafe -lounasravintoloissa on tarjolla esim. kaurakermaista lihapataa, kaurakuorrutteista broileria ja kasviskaurattoa.

- Emme myöskään ole unohtaneet herkullisia jälkiruokia ja kahvilatuotteita, kuten ananas -kaurahyve, kaura-puolukkasmoothie ja aprikoosi-kauratoscakierre. Saimme iloksemme huomata, että kauralla on myös hyvä hinta-laatusuhde. Pienelläkin panostuksella voi nostaa ruokavalionsa laatua ja vaikuttaa hyvinvointiinsa, sanoo Rebekka Jyränen-Partanen.

Suomen Kaurayhdistyksen ”Lumoudu kaurasta” -kampanjan nettisivuilta www.lumoudukaurasta.fi löytyy monipuolisesti reseptejä kaurakokkaukseen myös kotikokeille.

Lisätiedot:
Lisätietoa kaurasta ja parhaat kaurareseptit: www.lumoudukaurasta.fi;
Suomen kaurayhdistys ry / pj. Anu Kaukovirta-Norja, puh. 020 7227 117, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

Tykkää kaurasta: www.facebook.com/lumoudukaurasta

Katso UniCafen Kauramenu www.unicafe.fi/lounas; Oy UniCafe Ab / toimitusjohtaja Arja Kosonen,
puh. 040 765 2325, Tämä sähköpostiosoite on suojattu spamboteilta. Tarvitset JavaScript-tuen nähdäksesi sen.

tahka